25 March 2011

Solat Itu Tiang Agama

Lawak gak kadang2 bila tgk budak2 solat kat surau.. ya la..... solat tp mulut bersembang.. siap gaduh2 plak tu... 
yg best bila imam sebut "AMIN" budak2 tu nye suara yg kuat sekali... budak2 biasa la... tp tidakkah itu mengganggu org lain solat?? kadang2 bukan boleh sgt nk tegur budak2 ni.. ya la budak2 sekarang kan pandai mengadu... bila dah mengadu kat mak bapak...apa lg..mak bapak tau nk marah org yg tegur ank mereka..padahal bukan nya marah sgt pun...cuma nk nasihat,.... 
 Memang la seronok bila tengok budak2 p surau..ye la..yg dewasa sibuk dok umh tp budak2 plak yg kesurau..
tp kalau sampai mengganggu jemaah lain..susah jugak...... ...
.
aku ada terbaca pasal solat yg khusyuk kat satu artikel ni....
 ini antara 5 perkara berkaitan dgn solat 

1. Golongan ini tidak solat, serta menafikan solat..orang2 ni tergolong dalam golongan kafir *jatuh kafir

2. ada juga golongan yg solat secara zahir.....bacaan tidak betul,  solat ikut suka hati..kadang2 solat kadang2 tak solat...*fasik* yakni berdosa besar dan derhaka kepada Allah

3. solat cukup 5waktu , pas tu faham setiap bacaan tetapi tak hayati dalam solat....sebab fikiran sentiasa melayang mengingati hal2 dunia...

4. Golongan ni pula,kadang2 khusyuk dalam solat..tapi kadang2 terlalai tanpa sengaja....dalam solat... tetapi bila tersedar, dan mula hayati semula solat..... mereka sentiasa memelihara solat....

5. mereka tergolong dalam golongan yang tepat ilmunya..faham hati dan fikiran..tidak terbawa2 hal duniawi dalm solat...tidak lalai dgn nikmat dunia...dan hati sentiasa ingt allah..... mereka ialah golongan yg soleh...

Solat itu tiang agama.. bersolat lah selagi akal dan jiwa bercantum...selagi nyawa bergabung jasad...

Solat lah di belakang imam..sebelum kita disolatkan di depan imam...

renung2kan dan selamat beramal....




kalau kanak2 di rotan sbb tak solat....bayangkan lah kalau yg dewasa...

*RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...