27 February 2011

Mengumpat ke mengata???

Susah sebenarnya kalau kita bercampur dgn org yg lebih tua dari kita..sebab setiap yg kita lakukan akan diperhatikan...tambah2 kalau usia mereka menjangkau usia mak kita kan....dan kadang2 benda kecik pun leh jd issue yg sgt besaq...padahal bendanya simple ja .... kan??? *sila hanggukkan kepala jika setuju*

lagi pun normal la kan utk permulaan sesuatu perkara,bukan nya terus kita tau apa nk kena buat...
mcm baby...ada ka baby yg lahir2 terus boleh jalan?? kalau ada pun dgn kuasa Allah.....
setiap benda yang baru nk buat mesti la kena belajaq dulu kan??? so apa yang kita tak tahu kena lah bg tunjuk ajar or tegur kesalahan kita..tapi bukan nya mengata or mengumpat dibelakang dengan berkata org tu tak leh wat keja, tak leh wat itu, tak leh wat ini..... sebagai yg lebih lama dan berpengalaman.....salam ke kalau tegur elok2 dan bg nasihat apa yg patut.......

bukan nk salahkan mana2 pihak, cuma perkara2 mcm ni selalu terjadi dan akan jadikan seseorg tu lemah semangat utk buat perkara2 tersebut.... tapi bg aku jangan jadikan itu sebagai alasan untuk kita mengaku salah or kalah! semua org perlu belajar dr kesilapan......

pada diri aku sendiri, lebih baik menegur kesalahan daripada org terus buat salah. mungkin ada org yg susah nk terima teguran, tapi kena la fikir positif kan.... cuma yg aku jd tak puas hati bila ada yg cakap belakang tentang kesalahan yg dilakukan padahal kesalahn tu sebenarnya berlaku akibat tindakan mereka sendiri.....
contoh :
Si A : Boleh saya bantu anda?
Si B : Its ok.. i boleh buat sendiri... nanti ada apa2 i mx tolong u...
selepas sehari
Si B: Si A tak tolong i pun...
Si C, Si D dan Si Si berikutnya mula membuat andaian sendiri...... Maka kesalahan di letakkan pada SI A.....

Ini lah fenomena yg selalu berlaku sekarang.... apa yg boleh buat Just sabar. sabar, sabar.....

ini lah adat kehidupan.....kadang2 tak tau sama ada ni memfitnah atau mengata..... ntah la...... atau lain2....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...