30 January 2011

Makan-makan Petang

wah...ptg ni aku nk jadi chef... nk kongsi satu resepi...yang di ilhamkan oleh Seniman Aziz Satar.... tadi aku tgk kat NONA "resepi pilihan".....mcm karipap tp bukan karipap..ntah la aku pun tak tau nk bg nama apa... tp aku dengan mak aku ubah sikit bahan2 dalam kuih ni...... hheheheeh

Bahan A: Inti
4 biji Ubi (di rebus dan di lenyet)
2 biji telur (di pukul)
1 biji Bawang (dicincang)
udang / daging / ayam (dan sewaktu dengan nya) Tapi aku guna udang ja..sbb tu ja yang ada....
serbuk lada
garam secukup rasa




 UBI DIREBUS



Bahan B : Kulit
Tepung Gandum
Air panas (secukupnya)
garam

cara2 nak buat inti.....
pertama sekali gorengkan telur dan hancurkan didalam kuali, kemudian masukkan bawang dan udang... kacau sehingga masak..dan masukkan lada n garam secukup rasa.. (setelah masak biarkan sejuk) *tak perlu letak dalm peti sejuk pun....
kemudian masuk kan bahan2 yang di goreng td ke dalam ubi yg telah dilenyek....

ubi lenyet + bahan A yg digoreng (kacau sebati)


cara nak buat kulit senang ja... gaulkan tepung bersama air panas yg telah dicampurkan dengan garam... dol kan adunan tersebut

kemudian wat mcm gambar kat bawah ni :

1. dolkan kecik2

2. leperkan

kemudian, masukkan inti kedalam adunan yg telah dileperkan... n bentukkan nya jd seperti karipap.......

(hahaha hasil tangan aku) 

kemudian panaskan minyak... n goreng laaa

(pastikan minyak betul2 panas)

goreng sampai garing..... kemudian sedia di makan!!!!

(biar buruk rupa tp sedap dimakan)

(kalau nak sedap lagi cicah dgn sos)

*selamat mencuba..yang banyak makan abg aku la!! 
sungguh sedap!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...